Δεξιότητες Διαχείρισης Σταδιοδρομίας
Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο , σε ένα κόσμο που επικρατεί η ανασφάλεια στον χώρο εργασίας, η μόνη δικλείδα ασφαλείας είναι η ανάληψη της ευθύνης της επαγγελματική σταδιοδρομίας από τον ίδιο τον εργαζόμενο.
Ο ίδιος καλείται να αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες που θα του εξασφαλίσουν πρόσβαση σε διαφορετικούς εργασιακούς χώρους. Ποιες όμως είναι αυτές οι δεξιότητες που θα του διασφαλίσουν εργασία;
Δεξιότητες Διαχείρισης Σταδιοδρομίας
Σύμφωνα με το European Lifelong Guidance Policy Network (2010) οι δεξιότητες διαχείρισης σταδιοδρομίας είναι οι δεξιότητες ζωής, μάθησης, κατάρτισης και απασχόλησης που χρειάζονται οι ενδιαφερόμενοι για να αναπτύξουν και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία τους.
Βασικές δεξιότητες
Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο (Σύσταση 2006/962/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τις βασικές ικανότητες της δια βίου μάθησης [Επίσημη Εφημερίδα L 394 της 30.12.2006) θεωρεί οκτώ τις βασικές ικανότητες διά βίου μάθησης:
• Καλή Γνώση και χρήση της Ελληνικής Γλώσσας
• Γνώση Ξένων Γλωσσών
• Αριθμητική Ικανότητα και βασικές ικανότητες στην επιστήμη και στην τεχνολογία
• Ψηφιακή ικανότητα
• Ικανότητα δια βίου μάθησης
• Ευελιξία/ Προσαρμοστικότητα
• Διαπροσωπικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
• Επίλυση προβλημάτων
• Δημιουργικότητα
• Εργασία σε ομάδα
• Πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα
• Επαγγελματικές δεξιότητες
Οι δεξιότητες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν επίσης σε διάφορους τύπους.
Έτσι μιλάμε για:
- Kομβικές δεξιότητες (generic skills), που χρησιμοποιούνται σε μια πληθώρα επαγγελμάτων όπως η συνέπεια και η μεθοδικότητα.
- Επαγγελματικές δεξιότητες (vocational skills), που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα συγκεκριμένο επάγγελμα π.χ. για το επάγγελμα του λογιστή απαιτείται να μπορεί να εκτελεί γρήγορους και ακριβείς υπολογισμούς.
- Πολυεπίπεδες ή Oριζόντιες ή Μεταβιβάσιμες Δεξιότητες (soft skills)
Είναι αυτές οι δεξιότητες που μπορούν να μεταφερθούν και να αξιοποιηθούν σε κάθε επαγγελματικό χώρο και μπορούν να έχουν αποκτηθεί μέσω του χώρου εργασίας, μέσω παρακολούθησης προγραμμάτων κατάρτισης και εκπαίδευσης αλλά και μέσω κάποιας δημιουργικής δραστηριότητας.
Πολυεπίπεδες δεξιότητες είναι:
· Επικοινωνία
· Ομαδικότητα / συνεργασία
· Οργανωτικότητα
· Δεξιότητες Ζωής
· Επίλυση προβλημάτων
· Ικανότητα διαχείρισης των συναισθημάτων
Hard skills- Soft skills
Hard skills είναι οι δεξιότητες του ατόμου να εκτελεί ένα συγκεκριμένο τύπο εργασίας.
Soft skills είναι οι Κοινωνικές/ Προσωπικές Δεξιότητες όπως η Επικοινωνιακή δεξιότητα, η Δημιουργικότητα, η οργανωτικότητα.
Η διαχείριση σταδιοδρομίας είναι ατομική υπόθεση. Ο εργαζόμενος καλείται να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις ανταποκρινόμενος αποτελεσματικά στον νέο ρόλο του μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης και κατάρτισης και αναπτύσσοντας δεξιότητες τόσο επαγγελματικές όσο και προσωπικές/ διαπροσωπικές.
Η έμφαση μόνο στην ανάπτυξη των επαγγελματικών δεξιοτήτων δεν αρκεί πλέον. Χρειάζεται να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση δεξιοτήτων όπως ενσυναίσθηση, συνεργατικότητα, αποτελεσματική έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, ενίσχυση αυτοεκτίμησης κ.α.
Η συμβουλευτική, τόσο σταδιοδρομίας όσο και προσωπικής ανάπτυξης, μπορεί να συμβάλλει στην όλη προσπάθεια του ατόμου για συνεχή εξέλιξη και βελτίωση τόσο σε επαγγελματικό όσo και προσωπικό επίπεδο.
“Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, η προετοιμασία είναι το κλειδί της επιτυχίας.”
Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ